Screening-ul de col uterin: noţiuni generale ale unui program organizat
Începând cu anul 2014, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, împreună cu parteneri naționali și internaționali, precum Agenția ONU pentru Populație (UNFPA) Agenția elvețiană pentru Cooperare şi Dezvoltare în Republica Moldova (SDC), Organizația Mondială a Sănătății (OMS), Compania Națională de Asigurări în Medicină (CNAM), Agenția Națională pentru Sănătate Publică (ANSP), Institutul Oncologic, Institutul Mamei și Copilului, a lansat o serie de acțiuni de implementare a unui program organizat comprehensiv de screening de col uterin.
Astfel, în cadrul legislației naționale, Programul naţional de control al cancerului pentru anii 2016-2025 propune sporirea cu 25% a ratei de depistare precoce a cancerului (stadiile I şi II) până în anul 2025, inclusiv prin implementarea unui program de screening de col uterin organizat la nivel populațional.
Obiectivul screening-ului de col uterin este de a identifica persoanele din cadrul unei populații țintă asimptomatice cu vârsta cuprinsă între 25 și 61 ani, cu leziuni precanceroase ce pot fi îndepărtate, pentru a preveni dezvoltarea cancerului sau pentru a-l depista în stadii incipiente, astfel încât tratamentul să fie început mai devreme cu scopul de a reduce morbiditatea și mortalitatea (îmbolnăviri și decese cauzate de cancerul de col uterin).
Screening-ul cervical este un proces complex, bine organizat și monitorizat, divizat în mai multe etape și care include:
În cazul Screening-ului cervical, aceste verigi includ asistența medicală la trei nivele de bază:
În cazul unei referiri pentru intervenții ulterioare (examen de colposcopie, diagnosticul și tratamentul stărilor precanceroase şi de supraveghere), se va efectua reevaluarea riscului persoanei în baza rezultatelor de colposcopie, împreună cu rezultatele testelor de screening, istoricul persoanei și profilul clinic pentru a planifica îngrijirea ulterioară:
În implementarea programelor de screening cervical, o eroare frecventă este focusarea excesivă pe promovarea testului PAP de screening, neglijând, între timp, celelalte elemente ale procesului de screening. Programele de screening vor asigura reduceri substanțiale ale incidenței cancerului și/sau mortalității, doar atunci când:
Până când nu vor fi îndeplinite aceste trei criterii, alegerea doar a testului de screening este, în mare măsură, irelevantă.
Rezultatele suboptimale ale unui sau mai multor elemente componente vor reduce eficiența programului, chiar până la punctul în care acesta nu va avea niciun efect măsurabil asupra incidenței cancerului, dar care va consuma resurse substanțiale și va produce o serie de consecințe negative.
Programele de screening organizat sunt iniţiate special pentru a maximiza beneficiile, totodată reducând la minim daunele pentru populația supusă screening-ului. Elementul principal al unui program de screening organizat este o administrație în măsură să asigure:
Ca urmare, programele de screening de col uterin bine organizate creează un echilibru optim între beneficii și daune, asigură faptul că beneficiile sunt obținute în mod echitabil în toate nivelele sociale și conduc la scăderea incidenței bolilor în cel mai cost-eficient mod. Din aceste considerente, Ghidul European pentru Asigurarea Calității în Screening-ul de col uterin recomandă ca screening-ul de col uterin să fie prestat doar prin intermediul programelor organizate.
Rezultatele suboptimale ale unui sau mai multor elemente componente vor reduce eficiența programului, chiar până la punctul în care acesta nu va avea niciun efect măsurabil asupra incidenței cancerului, dar care va consuma resurse substanțiale și va produce o serie de consecințe negative.